Wielu początkujących przedsiębiorców działa z nadmiarem optymizmu. Problem dotyczy również osób prowadzących salony kosmetyczne. Otwierają swoje punkty za dotację lub własne oszczędności i już na starcie spodziewają się tłumów klientów.
To może zabrzmieć brutalnie, ale lepsze jest podejście realistyczne. Zwłaszcza na początku. Klienci potrzebują czasu, aby dowiedzieć się o naszej działalności. Zanim to nastąpi, niestety musimy nastawiać się na kilka gorszych miesięcy. W ich czasie będziemy musieli z własnej kieszeni pokrywać wszystkie koszta.
Warto zapoznać się z prognozowanymi kwotami, zanim zainwestujemy pieniądze w działalność. Dzisiaj postaramy się przybliżyć, ile kosztuje otwarcie salonu kosmetycznego.
Spis treści
Opłaty za lokal, w którym znajduje się salon
Stały koszt otwarcia salonu kosmetycznego to opłata za lokal. Jeśli posiadamy własny, cena będzie znikoma (właściwie tylko czynsz i media). Mało osób jednak znajduje się w tak dobrej sytuacji i większość przedsiębiorców musi nastawiać się na wynajem. Na cenę przestrzeni pod salon składa się wiele czynników. Między innymi:
- rozmiar. Jest w miarę oczywiste, że za dużą przestrzeń zapłacimy więcej. Będziemy też jednak mieli więcej pola do manewru.
- lokalizacja. Lokal pod Złotymi Tarasami zawsze będzie kosztował o wiele więcej niż na obrzeżach Warszawy. W tym wypadku musimy jednak wziąć pod uwagę, że już samo dobre położenie stanowi formę reklamy.
- stan lokalu. Ekskluzywny salon w odrapanej kamiennicy? To się zdarza, ale nasz biznes będzie lepiej się prezentował w nowym, odremontowanym budynku.
Oczywiście nie da się podać uniwersalnej ceny za wynajem lokalu. Średnio kwota powinna jednak oscylować wokół dwóch tysięcy.
Koszty zatrudnienia pracowników
Na początku wielu właścicieli salonów pracuje samodzielnie. Niestety nawet, jeśli uwielbiamy swoją pracę, jesteśmy w stanie wykonywać ją wydajnie jedynie przez określoną ilość godzin w ciągu dnia (zazwyczaj nie więcej niż osiem). Poza tym tego typu rozwiązanie ma sens tylko w najmniejszych z lokali – w których znajduje się jedno, dwa stanowiska.
Zatrudnienie pracowników szybko okaże się konieczne. I oczywiście tworząc kosztorys salonu kosmetycznego, należy brać pod uwagę ich pensje.
Według danych z 2019 roku technik usług kosmetycznych pobiera średnie wynagrodzenie wahające się pomiędzy 1300 złotych a 2000 złotych netto. Tutaj należy jednak pamiętać o kilku bardzo ważnych kwestiach.
Po pierwsze, jest to wypadkowa zarobków z całej Polski. Poszczególni pracownicy mogą zażądać o wiele większych kwot. Wyższej pensji będą się domagać między innymi osoby z wysokim stażem, unikalnymi kwalifikacjami lub najzwyczajniej w świecie dobrą renomą (w branży kosmetycznej marka osobista też się liczy).
Początkujący pracownicy z kolei mogą zgodzić się na pracę za niższe kwoty.
Ponadto wyliczając koszty wynikające z zatrudnienia pracowników, musimy wziąć pod uwagę kwoty brutto a nie netto. Przed założeniem własnego biznesu wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak wysokie w naszym kraju są opłaty do ZUSu.
Koszt wyposażenia salonu kosmetycznego
Jeśli mamy już lokal i ekipę, pamiętajmy, że musi ona mieć na czym pracować. I w wypadku salonów beauty od wyposażenia zależy niemal tak samo dużo co od umiejętności kosmetologów.
Warto zadbać o wysokiej jakości sprzęt już na samym początku.
Najtańsze łóżka kosmetyczne kupimy już za niecałe trzysta złotych. Powinniśmy jednak cały czas mieć w pamięci, że wyposażenie jest częścią naszej wizytówki. Klienci często będą spędzali u nas dłuższy czas i lepiej zadbać o ich wygodę.
Jeśli chcemy kupić o wiele bardziej komfortowy i profesjonalny fotel kosmetyczny, już powinniśmy nastawiać się na ceny oscylujące wokół pięciu tysięcy złotych.
Naturalnie takich „mebli” musimy kupić co najmniej trzy czy cztery. Poza tym potrzebujemy szeregu innych sprzętów. Między innymi taboretów dla pracowników, podgrzewaczy do wosku oraz oczywiście luster.
Koszta dodatkowe (ale to wcale nie niskie)
Niestety naszą długą listę kosztów będą uzupełniały kwoty za rozmaite poboczne usługi. Podczas prac nad kosztorysem otwarcia salonu kosmetycznego musimy brać pod uwagę między innymi:
- pieniądze za obsługę księgową
- zakup a następnie regularne serwisowanie kasy fiskalnej
- opłatę za transakcje terminalem płatniczym
- abonament za wi-fi (wielu klientów wręcz nie wyobraża sobie spędzania czasu w poczekalni bez internetu)
- gaśnice, alarmy
- opłatę do ZAIKSu za możliwość puszczania w naszym lokalu muzyki